Tuesday, August 30, 2011

Raya yg tak terasa



Berlalulah sudah Ramadhan,
sebulan berpuasa,
tiba Syawal kita rayakan,
dgn rasa gembira..



Assalamualaikum,salam Aidilfitri.

Raya yg tak terasa.Itu la yg aku rasa skarang.Sbb aku dah makin besar ke rasa mcm tu? aku still dpt duit raya what.Makan kuih raya.Baju raya. So? apa yg tak terasa? Sbb assignment dgn test? Ntahlah,mungkin ada mempengaruhi sikit kut.

Makin lama,makin hilang rasa 'raya' tu. Bukan sbb kita dah mmbesar,tp sbb kita dah berevolusi.Hingga hilang suasana raya tu sendiri. Klau dulu,time aku kecik2 dulu,mlm puasa mmg riuh main dgn mmber2 dpn rumah atuk aku ni. Main mercun,aci kejar,aci denaso,aci nyorok dan bermcm jenis aci lagi. Budak2 zaman skarang ada ke buat bnda2 mcm tu? mercun pun bapak2 diorang yg main. Baik dorang masing2 duk rumah main Ps3.Kecik2 pun dah pandai online Facebook what.

Evolusi. Kalau dulu,dekat2 nk raya,sebok mntak alamat mmber2,sbb nk hntr kad raya. Kedai2 runcit penuh jual kad raya. Sekarang? Kalau dapat 1 dah bersyukur habis. (aku dapat 1 dari seorang sahabat dari Shah Alam,thanks a lot.Hargai sangat2).
Alternatif lain,sms. Mmg mudah,but forward punya forward,smpai 2 msg sama dari org yg bbeza. Itu pun yg rapat2 jela msg aku. Bukan aku xnk msg org lain dulu,tp saja nk test tgk siapa yg igt aku,siapa yg tak. Or maybe igt,just mls nk ucap2 nii.
Klau mmg aku nk wish,mmg aku wish smua number dlm contact list aku ni.Aku penah wat kerja gila hntar voicemail main lagu raya guna gitar kat smua mmber2.Bpe ringgit habis kat situ je. Tu klau aku betul2 nk ucap. But bila turn aku yg tggu,ada la bbrapa je yg masuk.Thanks a lot kpd yg wish tu.Aku hargai sgt2.

Now,semua beralih ke Facebook. Evo evo. Wallpost je. Cepat dan senang. Straight to the point.Tapi korang perasan tak apa yg missing kat sini? It's the process. Contoh paling mudah,kita tgk lemang jela. Klau dulu, atuk aku dgn Pakcik Meor,driver bas sekolah, mlm akhir Ramadhan,sure dorang bakar lemang sama2. Aku pun selalu follow dgn member2. Tengok dorang bakar lemang.Melangut dgn mmber2 dpn api lemang tu,bersembang pasal dragonball ke,power rangers ke,digimon ke. Now? beli jela tepi jalan. Janji dapat mkn lemang pagi raya. Proses tu dah hilang. Suasana tu dah hilang. Semua straight to the point. Korang nk ke mcm ni? Serius aku rindu suasana raya.Suasana raya yg dulu. Bukan sekarang.

We're getting closer to the time when Eid is just a plain celebration. Sesuatu yg kita xrasai. Hambar.Mcm nk buat cukup syarat je. Janji ada tu,janji ada ni. Sesuatu yg dah terlambat utk dipelihara, utk anak2 kita nnt.Sigh.

Disini aku ingin mngucapkan Selamat hari raya Aidilfitri kpd smua ahli keluarga,saudara-mara,sahabat handai,guru2 dan seluruh umat Islam.Ingin memohon maaf kalau2 ada terkasar bahasa,terumpat,terguris hati dan yg sewaktu dengannya.

Mudah-mudahan sambutan kemenangan kita ini diberkati Allah SWT.InsyaAllah.

P/s-Selamat mnyambut hari kemerdekaan gak.Merdeka !









1 comments:

fairuz said...

same la ngn kte rya x rasa..uhuh

Post a Comment