Tuesday, November 1, 2011

Melancholy.


Aku skang kat KL.Dah sminggu kat sini.Duk rmh parents.Tp kali ni kehadiran aku kat sini bukan mcm dulu2,dtg nk have fun.Jalan2 sini sana.Kali ni dtg dgn tugas, tanggungjawab yg diamanahkan kpd aku sbg abang sulung, utk mnjaga ayah aku kat hospital.

Ayah aku ada sakit jantung.And operation utk gantikan stand salur jantung.Sedih.Anak mana xsedih kalau ayah sendiri sakit.Tp tu kuasa tuhan.Dia yg merancang.Kte kne redha dgn ketentuan illahi.

Hospital satu tempat yg, walau bagaimana cantik pun design dalaman hospital tu,atau betapa ramainya awek nurse yg cun2 kat situ, ia ttp mmberi impak kesayuan. Logiklah kan, bila kte tgk kiri kanan org sakit. Pakcik makcik terlantar.

Lg mnyedihkan, masa aku teman ayah aku dlm wad ICU,btul2 sblh katil ayah aku tu, ada (allahyarham) seorang pakcik lingkungan usia 50 tahun sedang nazak. Anak2 dy berkumpul baca Yaasiin. Aku smpat intai skrin condition jantung. Mmg dah critical. Aku turun skjap tunaikn solat maghrib, bila aku naik balik kat wad ayah aku,pakcik sblh dah mninggal.
Anak2 dy mnangis. Mak ayah aku pun mcm dah bergenang air mata. Masa tu ayah aku masih lg tgh baring, baru lepas operation.

Cuba la korang bygkn klau korang berada di tempat ayah aku tu. Mndengar berita kematian dari sblh katil je. Sedangkn diri sendiri pun sdg sakit.
Duduk sblh katil ayah aku,termenung.Tu jela yg boleh aku buat.Sementara mnunggu masa melawat tamat..

2 hari kemudiannya,ayah aku discharged dari hospital. Alhamdulillah, dy sehat, xde sbrg masalah. Skarang dy tgh cuti. Dlm 2 minggu xsilap aku. Kos operation ni lebih kurang dlm rm30,000. Mujurlah maybank, majikan ayah aku taja.
Tp kalau ayah aku pencen nnt mcm mana? sbb tu aku nekad nk dptkan kerja kerajaan.Biarlah org kata gaji sikit,janji dapat tanggung kos perubatan parents.

Akhir kata aku harap korang dpt doakan kesihatan ayah aku, and sayangilah parents korang sementara Allah masih mmberi nikmat beribu dan berbapa seperti sekarang.



1 comments:

fairuz said...

semoga ayah kmu cpt sembuh yea.. =)

Post a Comment