Monday, March 22, 2010

Merantau Warriors







"Awie,ak dah smpai'' tertera msg di hfonku.. Oh well,mse utk ambil Aqmal dr stesen LRT Pandan Indah.. Bila aku nmpk si aqmal terceruk duduk kat tangga stesen tuh.. Aku tau ni la permulaan pngembaraan ''merantau warriors''!!

Mane taknya,blum sempat bernafas di rmhku,ktorang dah mula bergerak ke destinasi pertama,TIMES SQUARE!

''ermm,klau ke times square,bli tiket ke pudu..'' kataku penuh yakin.. Aqmal,tanpa bnyk dalih,mmbeli dgn sgera tiket LRT.Setiba kami di stesen Pudu,aku mula mrasakan sesuatu tidak kena..

''Eh,apsal laen mcm je nih? alamak,salah train la weh!'' kataku smbil tergelak kerana gagal mnjadi pemandu pelancong. "Takpe,kte jln2 je kat sini'' balas aqmal.

Untuk mnjimatkan masa,aku pun... "hello abah,klau nk g times square,kne turun kat mne eh?'' ktaku smbil menahan malu mndgr suara emakku ketawa mngutukku di balik telefon.. urhh!!

Setibanya di sana,kami mncari McD utk memenuhkan perut yg hnya dipenuhi Vacuum (bak kata haidhar).Kmudian,kami mnunaikan kewajipan sbg muslim,mnunaikan solat asar.

Setelah selesai perkara2 wajib,kami mnjalankan rondaan di setiap tingkat bangunan Times Square.Hinggalah...

''eh aqmal,kdai tuh SM Image,ntah2 kdai SNSD?!''

Sedang kami mghampiri kdai tersebut,tiba2 aku terperasan poster DBSK terpampang di dpn sbuah kdai,berada berdekatan dgn kdai SMI tersebut.. ''Kita dah jmpe awie!'' kata aqmal yg msih terkejut beruk kerana kami akhirnya telah mnjumpai kdai K-pop yg slalu digebang oleh Hwen di ShoutBox SoshiFied!

Tanpa berlengah,kami menggeledah barang2 di kdai tersebut.Suju? BigBang? SS501? Ft Island? Wonder Girls? SNSD? DBSK? smuanya ada di situ! Aku begitu teruja apabila menjumpai keychain Choi SooYoung kesayanganku!! ehehe

Lebih memeranjatkan,di situ dijual baju SNSD di dlm Video Clip ''SoNyuhShiDae''!! malangnya,bju tersebut utk perempuan (urhh..of course!)

Aku sempat mmbeli phonestrap BigBang dan semestinya,keychain sooyoung! Aqmal pula mmbeli rubberband Bigbang dan keychain sunnyoona ''dy'' tu..

Apabila pulang,kami mnjalankan misi men''jeles''kan kwn2 dgn goodies2 kpop yg kami beli melalui webcam. Ntara mngsanya ialah Nina,Aman dan Copie!

Keesokan harinya,kami,merantau warriors mneruskan perjalanan ke PWTC utk mghadiri festival buku kebangsaan.Di situ,misi pertama kami ialah utk bertemu dgn Airayaya@Hidayah...

''Hidayah,ko katne? apsal ak dlm booth karangkraf,tp xjmpe ko?''

''Aku dekat dgn tmpat buku2 agama nih''

Apa yg mghairankan,Aira dan kwnnya berada di rak majalah2 artist,berhadapan dgn rak bku2 agama..apabila ditanya,dgn slumber dia mnjawab ''betul la ak kte,'dekat' dgn bku2 agama!'' ehehe,mcm2 lah dia ni.Dan smpai ke hari ni,aqmal berasa hairan kerana Aira mngatakan bhwa itulah kali pertama mereka bertemu,walhal dia pernah mnumpang kereta Aqmal semasa tour raya 2009!

Skarang,destinasi sterusnya,festival belon udara panas di Putrajaya!!

''Ooitt Awie,g mne tuh?'' suara dr sbuah gerai mknan di festival tersebut,tepat kearahku

Wah! Tidak kusangka dpt berjumpa dgn slah seorang kwn seperjuangan ''GiatMARA'' ku,Aizuddin!

Pelbagai bntuk belon udara panas yg sempat ku jenguk si sana.Oren,sluar jean,dan DarthVader dlm siri Starwars!

Naik belon tu? Nevermind.Beratur punyalah pnjang.Utk 300 org shja.Apa yg mnyedihkan,hnya naik belon yg ''ditambat dgn tali'',bergerak ke atas dan kebawah!

''klau mcm ni,baik naik lif pejabat asu!'' jenaka paksuku yg masih dlm kekecewaan.

Final Destination.Sg wang Plaza.

''Ehh,sini xlalu lagi?'' kataku yg ''pening'' berada di dlm shopping mall tersebut.

Reka bentuk dalamannya ''unik''.Unik bkn pujian,ttp kritikan. Jln di kwsn tghnya,berbentuk ''H'' dan dikelilingi bulatan.Mmg sesat dibuatnya!

''Mal,nmpknye kte xde luck la weh kat sini.Jom g Times Square r,lg best''

Semasa melalui jln di Bukit Bintang,hatiku membuak2 melihat kumpulan shuffle yg duduk melangut,dan shuffle sprti ''mnghina'' shuffle itu sndiri.Baru aku fham,knapa segelintir rakyat malaysia memandang serong HardDance.Sbb mereka ni lah!

Setibanya di Times Square,kami terus mnuju target,My Star the Kpop shop!

''Auntie,xde tiket lg ke?'' tya aqmal yg berharap mndapat tiket percuma

''suda abes maa..'' kata auntie yg sdg sibuk bersiap utk ke konsert Super Junior

Aku betul2 berasa sadis apabila auntie..

''dorang pnye konsert dkat thailand pun sy pergi maa..''smbil memegang keychain SNSD yg sdg dbeli oleh Aqmal

Apa yg mampu kami buat ialah duduk di bangku dan mngenang nasib kami yg bgai jatuh di timpa tangga,dan tangga di timpa wrestler,Big Show''!

''weh,ak rse kte da xde luck lg lah.Tiket xdpt.Kne kutuk lagi dgn auntie tuh.Penat mnghabeskn tenaga kat sg wang'' kataku di stesen LRT,utk pulang ke Pandan Indah

''nk tgk kte ada luck ke x,LRT yg kte nk tggu ni,hala ke Ampang!''

Malangnya,LRT tersebut mnghala ke Sri Petaling!

''Nmpknye mal,kte akn bnasib mlg slama sebulan!''


..fin..







4 comments:

airayaya said...

1. btol la aku kata 'dekat', bukan 'di' :)

2. aku x hbs cakap ms tu, aku nak kata '1st time jmpa ko luar perak'. tp yg kuar hny '1st time jmpa!' then aku nmpk aqmal wat muka, kan pastu aku berpaling tmpt lain, n nmpk novel best, then ko n aqmal pusing2 jap then gerak kuar.

3. peh.. bestnye merantau. aku teringin nak berhenti kat sume stesen lrt, sje2 wat sesat. tgk2 tmpt org. dgn syarat ada kad touch n go la. kalo x, sedih gak nk beli tiket kat tiap2 stesen. hey awi, leh ko teman aku merantau? kl kan tmpt ko :P

Hyuga Gin said...

best siak merantau..
tp mlgnya byk sgt gne luck..
lg satu ko x ckp psl shooting gerak khas mlm uh..
yg siap kuar snapang..
haha..
best siot!
xpe lps nie kite pergi lg..
konpem..

Asnawi Bin Muhammad Nazri. said...

aira mau join jd merantau warrior?? okey aje

aqmal,jom bln 5 nih..jd merantau warrior lg bln 5 neh!

ahaha

-wAn- said...

Aku nak folo!!!!!!!!!!!!

Post a Comment